GTIN lub globalny numer handlowy to międzynarodowy system identyfikacji produktów. Połączył kilka systemów, aby upewnić się, że wszystkie przylegają do wspólnej struktury.
Jest on pomocny zarówno w czytnikach kodów kreskowych w sklepie, jak i internetowych bazach produktów. Ten system opracowała organizacja non-profit GS1.
Numery GTIN mogą mieć długość 8, 12, 13 lub 14 cyfr. Stanowią one numeryczną reprezentację kodu kreskowego produktu. Istnieją różne rodzaje numerów GTIN, w zależności od tego, skąd pochodzi dany produkt i od rodzaju produktu.
Uzyskaj kopię kompletnego przewodnika po optymalizacji pliku danych.
Często starsze systemy muszą być aktualizowane, aby były zgodne z nowymi standardami GTIN. Przykładem tego jest ISBN, system numeracji używany do identyfikacji książek.
Niektóre numery ISBN miały 10 cyfr, ale aby były zgodne ze standardami GTIN, musiały zostać przekonwertowane na liczby 13-cyfrowe.
ISBN - międzynarodowy standardowy numer książki
UPC - uniwersalny kod produktu
EAN - europejski numer artykułu
JAN - japoński numer artykułu
GTIN-8 - używany głównie do kodów kreskowych EAN-8
GTIN-12 - używany głównie do kodów kreskowych UPC
GTIN-13 - używany głównie do kodów kreskowych ISBN, JAN i EAN-13
GTIN-14 - dotyczy produktów hurtowych lub wielopakowych
Wszystkie numery GTIN, niezależnie od liczby cyfr, mają podobną strukturę. Struktura to: Prefiks firmy, Odnośnik pozycji i Cyfra kontrolna. W GTIN-14 znajduje się dodatkowy wskaźnik opakowania wskazujący, czy produkt jest przedmiotem, czy skrzynką.
Tam, gdzie numery GTIN-8, GTIN-12 i GTIN-13 są reprezentowane jako GTIN-14 (główna struktura danych), zera z lewej strony poprzedzają liczby.
Na przykład numer GTIN-12 012345678905 staje się 00012345678905 w formacie GTIN-14. Dwa dodatkowe zera są dodawane po lewej stronie liczby, aby uzyskać od 12 znaków do 14.
Wiele porównawczych wyszukiwarek, w tym Google i Amazon, używa numerów GTIN. Prowadzą duże bazy danych zawierające prawie wszystkie numery GTIN na świecie.
Gdy przesyłasz produkt na jedną z tych platform za pośrednictwem pliku danych, musi on mieć numer GTIN.
Jeśli nie podasz numeru GTIN lub podasz niewłaściwy, platforma prawdopodobnie odrzuci produkt.
Może się to zdarzyć w niektórych sytuacjach. Przykłady obejmują produkty takie jak dzieła sztuki, rękodzieło lub produkty vintage. Większość platform posiada procedury radzenia sobie z tymi sytuacjami.
Na przykład w Zakupach Google znajduje się pole Identyfikator istnieje. Możesz ustawić wartość “fałsz”, jeśli nie ma numeru GTIN.
Chociaż niektóre produkty nie mają numeru GTIN, zdecydowana większość je ma. Pomagają platformom zakupowym, wyszukiwarkom, producentom i sprzedawcom zwiększyć liczbę konwersji i zapewnić lepszą obsługę.