Olga Wojas
Typy GTIN, które obecnie istnieją, obejmują:
ISBN - międzynarodowy standardowy numer książki
UPC - uniwersalny kod produktu
EAN - europejski numer artykułu
JAN - japoński numer artykułu
Cztery różne rodzaje GTIN w użyciu to:
GTIN-8 - używany głównie do kodów kreskowych EAN-8
GTIN-12 - używany głównie do kodów kreskowych UPC
GTIN-13 - używany głównie do kodów kreskowych ISBN, JAN i EAN-13
GTIN-14 - dotyczy produktów hurtowych lub wielopakowych
Wszystkie numery GTIN, niezależnie od liczby cyfr, mają podobną strukturę. Struktura to: Prefiks firmy, Odnośnik pozycji i Cyfra kontrolna. W GTIN-14 znajduje się dodatkowy wskaźnik opakowania wskazujący, czy produkt jest przedmiotem, czy skrzynką.
Tam, gdzie numery GTIN-8, GTIN-12 i GTIN-13 są reprezentowane jako GTIN-14 (główna struktura danych), zera z lewej strony poprzedzają liczby.
Na przykład numer GTIN-12 012345678905 staje się 00012345678905 w formacie GTIN-14. Dwa dodatkowe zera są dodawane po lewej stronie liczby, aby uzyskać od 12 znaków do 14.
Dlaczego numery GTIN są ważne dla eCommerce
Wiele porównawczych wyszukiwarek, w tym Google i Amazon, używa numerów GTIN. Prowadzą duże bazy danych zawierające prawie wszystkie numery GTIN na świecie.
Gdy przesyłasz produkt na jedną z tych platform za pośrednictwem pliku danych, musi on mieć numer GTIN.
Jeśli nie podasz numeru GTIN lub podasz niewłaściwy, platforma prawdopodobnie odrzuci produkt.
Platformy zakupowe, takie jak Zakupy Google i Amazon Marketplace, korzystają z numerów GTIN na kilka sposobów:
- Numery GTIN pomagają lepiej dopasowywać wyszukiwanie użytkownika do dostępnych produktów
- GTIN pomagają także wyszukiwarkom i platformom porównywania zakupów w porównywaniu produktów
- Mogą również zaoferować użytkownikowi bardziej bogate w funkcje zakupy, ponieważ numery GTIN umożliwiają wykorzystanie danych produktów w reklamach.
Konsumenci odnoszą także korzyści, gdy dostawcy, wyszukiwarki i porównywarki korzystają z numerów GTIN:
- Dostają lepsze porównania produktów, aby pomóc im znaleźć odpowiedni produkt, właściwego sprzedawcę i odpowiednią cenę
- Widzą bardziej trafne wyniki podczas wyszukiwania produktu
- Widzą bardziej trafne reklamy w środowiskach niezwiązanych z zakupami, takich jak Facebook (Facebook i inne platformy używają nawyków przeglądania użytkowników, aby wybrać najlepsze produkty do wyświetlenia w reklamach)
Jako sprzedawca zyskujesz również dzięki korzystaniu z numerów GTIN. Znalezienie właściwych numerów GTIN może być czasem trudne, ale jest warte wysiłku. Dlaczego?
- Będziesz mógł przesłać swój plik danych produktów na większą liczbę platform
- Powinieneś zobaczyć wzrost liczby konwersji, ponieważ Twoje produkty pojawią się w trafniejszych wynikach wyszukiwania i reklamach
- Możesz konkurować bardziej skutecznie, ponieważ Twoje produkty znajdą się w porównywarkach
Co jeśli produkt nie ma numeru GTIN?
Może się to zdarzyć w niektórych sytuacjach. Przykłady obejmują produkty takie jak dzieła sztuki, rękodzieło lub produkty vintage. Większość platform posiada procedury radzenia sobie z tymi sytuacjami.
Na przykład w Zakupach Google znajduje się pole Identyfikator istnieje. Możesz ustawić wartość “fałsz”, jeśli nie ma numeru GTIN.
Korzystanie z numerów GTIN
Chociaż niektóre produkty nie mają numeru GTIN, zdecydowana większość je ma. Pomagają platformom zakupowym, wyszukiwarkom, producentom i sprzedawcom zwiększyć liczbę konwersji i zapewnić lepszą obsługę.