Olga Wojas
Spis treści:
Wady Amazona
Najlepsza alternatywa dla Amazona:
Europa
Północna Ameryka
Azja
Inne miejsca
Podsumowanie
Wady Amazona
Pomimo swojego globalnego zasięgu i w dużej mierze pozytywnej reputacji, Amazon nie jest idealna dla kupujących i sprzedających. Dla sprzedawców, globalny zasięg Amazona może być jedną z jego największych zalet. Ale ma też swoje wady.
Lokalny wybór może być lepszy
W wielu przypadkach sprzedający i kupujący rzadko są dla siebie lokalni. W związku z tym istnieje wiele możliwości wystąpienia problemów w łańcuchu dostaw. Amazon dość dobrze radzi sobie w minimalizowaniu takich problemów. Jest on jednak zazwyczaj bardziej podatny na problemy zewnętrzne niż lokalni dostawcy. Było to widoczne podczas pandemii COVID-19 (2019/2020) i erupcji Eyjafjallajökull na Islandii (2010).
Wiele stron internetowych może być uciążliwych
Korzystanie przez Amazon z wielu stron internetowych może również stać się problematyczne dla sprzedawców. Korzystanie z kilku stron internetowych dla kilku krajów oznacza, że globalny zasięg oferowany przez markę jest drastycznie ograniczony. Jedynym sposobem na obejście tego problemu jest umieszczenie każdego produktu na każdej stronie internetowej Amazona. Ale to kosztuje zarówno czas, jak i pieniądze.
Koszt i konkurencja
Pieniądze w ogóle są wielką wadą dla sprzedawców, gdy używają Amazona. Pomimo braku opłaty za oferty, Amazon może być nadal drogi w sprzedaży. Wynika to z wysokich opłat za magazynowanie i realizację zamówień. Opłaty te mogą drastycznie zmniejszyć nakład pracy na sprzedawcę, ale również pochłaniają znaczną część zysków. To z kolei powoduje, że sprzedający podnoszą ceny, aby wyrównać straty, a tym samym zniechęcają niektórych potencjalnych nabywców.
Poza bardziej oczywistymi wadami finansowymi, sprzedający na Amazonie mogą również ucierpieć z powodu konkurencji. Na Amazonie jest bardzo mało okazji do zaprezentowania swojej marki. Większość kupujących wybierze po prostu pierwszą opcję dla każdego produktu, bez sprawdzania recenzji marki. Ze względu na wysoki poziom konkurencji, nie jest pewne, czy będziesz nawet najbardziej widoczną marką. Może to prowadzić do niższej sprzedaży niż na innych rynkach.
Powrót na górę strony lub pobierz Najlepszą instrukcję Google Merchant Center
Najlepsze alternatywy dla Amazona
Czasami mogą istnieć lepsze opcje niż Amazon dla sprzedawców. Oto lista potencjalnych alternatywnych rynków (wymienionych według kontynentu macierzystego), na których sprzedawcy mogą uzyskać większą wartość:
Ameryka Północna
Newegg
Newegg to kolejny amerykański marketplace. Jednak obecnie ma on mniejszy zasięg globalny niż jego amerykańscy odpowiednicy na naszej liście. Większość uwagi Newegga skupia się na komputerach i technologii. Rynek ma 30 milionów aktywnych użytkowników, a nawet oferuje pomoc w działaniach promocyjnych. To sprawia, że jest to świetna alternatywa dla Amazona dla technologii. Prowizja wynosi od 9-15% w zależności od rodzaju sprzedawanego produktu.
Korzyści:
- Świetnie nadaje się do sprzedaży technologii, ponieważ jest to miejsce dla wielu amerykańskich konsumentów
- Dobra stawka prowizji dla produktów technicznych
- Wysoki poziom dostosowania do potrzeb marketingu
Wady:
- Mniejszy zasięg globalny
- Mniejsza popularność wśród nabywców spoza branży technologicznej
Początki:
Aby zacząć sprzedaż na Newegg, po prostu wpisz swoje dane tutaj. Następnie Newegg dokona przeglądu Twojego wniosku. Jeśli zostanie zatwierdzony, możesz zacząć oferować swoje produkty przed ich promocją. Opłaty sprzedawcy wahają się od $0-99 miesięcznie w zależności od pakietu sprzedawcy, który wybierzesz.
eBay
eBay został założony w USA i obecnie ma ponad 183 milionów aktywnych użytkowników. eBay oferuje swoim sprzedawcom wiele swobody i wiele dostępnych opcji. Możesz wystawić swój produkt jako zakup kup teraz lub w ramach aukcji. Ze względu na swoją obecność na całym świecie, eBay posiada obecnie kilka stron internetowych specyficznych dla danej lokalizacji. Sprzedawcy mogą jednak nadal wybierać, czy chcą wysyłać towary za granicę, czy też nie. Jest to ułatwione przez globalny program wysyłkowy eBay.
Prowizja wynosi od 7 do 11% i nie ma opłat miesięcznych. Jednak możesz płacić miesięczną opłatę, począwszy od około 25 dolarów za lepsze narzędzia brandingowe i merchandisingowe, jeśli chcesz. Globalna obecność eBaya sprawia, że jest on doskonałą alternatywą dla Amazona.
Korzyści:
- Globalny zasięg
- Brak opłat miesięcznych
- Dostępne są dalsze narzędzia merchandisingowe
- Kup teraz lub funkcje aukcji dają sprzedającym swobodę
- Możliwość negocjacji z kupującymi może prowadzić do większej sprzedaży
- Chociaż marka jest amerykańska, eBay jest wyjątkowo popularny w Wielkiej Brytanii i Niemczech, a także w USA.
Wady:
- Globalny zasięg nieco ograniczony przez wiele stron internetowych
Początki:
Aby rozpocząć sprzedaż na eBay’u, wystarczy założyć konto. Następnie można utworzyć listę produktów, którą eBay będzie weryfikować. Po weryfikacji Twój produkt wejdzie do sprzedaży. Listę produktów można utworzyć ręcznie. Możliwe jest jednak również tworzenie wykazów produktów zbiorowo przy użyciu tablic. W przypadku kanałów, narzędzia innych firm, takie jak DataFeedWatch, są najlepszym sposobem na łatwe generowanie i optymalizację zbiorowych ofert na eBay. Ważne jest również, aby przed rozpoczęciem sprzedaży upewnić się, że masz idealną ofertę na eBay’u. Edycja niektórych ofert w serwisie eBay może być trudna bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Wish
Założony w USA, Wish jest 6. największym rynkiem e-commerce na świecie. Obecnie Wish ma ponad 300 milionów klientów na całym świecie, a 90 milionów klientów korzysta z niego przynajmniej raz w miesiącu. Wish pobiera 15% prowizji (średnio, przy zastosowaniu modelu podziału przychodów) za sprzedaż na swoim marketplace. Jest to nieco zamortyzowane przez brak miesięcznej opłaty lub opłaty za oferty. Przez chwilę, Wish nawet nie wymagał rejestracji. Jednak wraz z wprowadzeniem Wish Merchant jest to teraz konieczne.
Ze względu na rozmiar Wish, marketplace oferuje wiele dodatkowych funkcji, które są podobne do Amazona. Obejmują one realizację zamówień przez Wish (gdzie Wish wysyła Twój produkt na cały świat korzystając z własnego magazynu i logistyki) oraz możliwość wykorzystania płatnych kampanii do reklamowania swoich produktów.
Korzyści:
- Brak opłat za oferty
- Globalny zasięg
Wady:
- Opłata jest dość wysoka
Początki:
Aby rozpocząć sprzedaż na Wish, należy stworzyć konto Wish merchant i zweryfikować je przez e-mail. Następnie możesz załadować swoje produkty do odpowiednich kategorii, podczas gdy Wish sprawdza Twój sklep przed akceptacją. Podczas oczekiwania możesz dokonać innych wyborów, np. wybrać bramkę płatności, z której chcesz skorzystać. Po zakończeniu procesu zatwierdzania, Twoje produkty zostaną automatycznie wprowadzone do użytku. Alternatywnie, możesz zbiorowo przesłać wszystkie swoje produkty do Wish za pomocą narzędzia do tablic, takiego jak DataFeedWatch.
Etsy
Chociaż Etsy zaczynał w Stanach Zjednoczonych, jest obecny na całym świecie. Z 35,8 mln aktywnych użytkowników i 2.5 milionem sprzedawców, Etsy jest domem dla towarów wytwarzanych ręcznie. To, co jest wspaniałe w Etsy jest to, że nie ma miesięcznej opłaty, więc każdy może zapisać się i sprzedać produkt swojego talentu. Komisja to bardzo przystępne cenowo 5%, podczas gdy każda oferta kosztuje 0,20$. Należy zauważyć, że Etsy pobiera również 5% opłaty za wysyłkę oraz dodatkową opłatę za korzystanie z systemu płatności. Mimo to, Etsy jest na ogół efektywnym kosztowo sposobem sprzedaży towarów. Zwłaszcza jeśli Twoje produkty są unikalne
Korzyści:
- Miejsce, w którym można sprzedawać ręcznie robione towary
- Niska prowizja
Wady:
- Duża ilość dodatkowych opłat, od wysyłki do płatności
- Opłaty za oferty
Początki:
Początki na Etsy są proste. Po pierwsze, załóż konto. Możesz ustawić lokalizację swojego sklepu, wraz z wybraną walutą. Następnie nazwij swój sklep przed ustaleniem zarówno sposobu płatności, jak i sposobu rozliczania (jak chcesz dostawać pieniądze i jak chcesz zapłacić).
Na koniec, możesz zacząć ręcznie dodawać swoje oferty.
Europe
Bol
Jeśli szukasz alternatywy dla Amazona w regionie Beneluksu, tutaj dostępny jest Bol.com. Ta holenderska strona e-commerce, która ma ponad 8 milionów aktywnych użytkowników i pobiera prowizję (6-17%) od tego, co faktycznie sprzedajesz, bez miesięcznej opłaty.
Główną zaletą sprzedaży w Bol.com jest możliwość pozyskania klientów przez sprzedawców. Z ponad 2 milionami ludzi odwiedzających codziennie stronę internetową, Bol tworzy świetny początek dla tych, którzy mają nadzieję na sprzedaż w regionie Beneluksu. Dominacja marek w tym obszarze jest wzmacniana przez ich przychody. Tylko w 2017 r. Bol osiągnął dochody w wysokości 1.2 mld euro. Ponad 500 milionów euro więcej niż jego najbliższy konkurent w regionie.
Korzyści:
- Płacisz tylko prowizję od tego, co faktycznie sprzedajesz
- prowizja jest na ogół niska
- ma więcej nabywców w regionie Beneluksu niż jakikolwiek inny rynek
Wady:
- Ograniczona do regionu Beneluksu ze względu na barierę językową
Początki:
Aby rozpocząć sprzedaż na Bol, trzeba mieć konto klienta. Następnie należy się zalogować i z rozwijanego menu wybrać konto sprzedaży. Od tego momentu możesz wprowadzić swoje dane i potwierdzić je za pomocą poczty elektronicznej. Będziesz musiał również zweryfikować siebie za pomocą kodu otrzymanego pocztą. Następnie możesz zacząć dodawać produkty do swojego konta. Można to zrobić ręcznie poprzez Bol lub za pomocą zewnętrznego rozwiązania tablic, takiego jak DataFeedWatch - które zintegruje Twój sklep z rynkiem za pomocą kanału treści. Przy pierwszym użyciu kanału treści należy pobrać plik w trybie offline i wysłać go w formie formularza do Bol. Następnie stworzą dla ciebie login FTP.
Następnie postępuj zgodnie z tymi instrukcjami:
- Wypełnij loginy FTP w kanale Bol Content w DFW. Należy pamiętać, że wymagany jest numer EAN (GTIN lub UPC).
- Po tym można stworzyć własne tablice Bol. Robisz to, podając dane referencyjne API, które otrzymasz od Bol, w ustawieniach > Informacje API.
- Na koniec, wypełnij wszystkie pola, od czasu dostawy, do ceny i ilości.
Asia
Rakuten
Wiodący rynek e-commerce w Japonii i czwarty co do wielkości na świecie, Rakuten ma 111 milionów aktywnych użytkowników. W przeciwieństwie do wielu innych dużych rynków na całym świecie, Rakuten daje ci miejsce na własny branding. Platforma oferuje również sprzedawcom konsultanta ds. eCommerce oraz możliwość prowadzenia marketingu za pośrednictwem strony internetowej.
Zarejestrowanie się jako sprzedawca na Rakuten wyniesie Cię 60,000 jenów japońskich (około 600 dolarów), podczas gdy opłata abonamentowa wynosi 50,000 jenów (około 460 dolarów), pobierana co 6 miesięcy. Prowizja waha się między 3,5-5,5%, a Rakuten pobiera również opłatę systemową w wysokości 0,1%. Płatności kartą również zajmują do 4% każdej transakcji.
Liczba członków Rakuten od 3. kwartału 2014 do 4. kwartału 2019 (w mln)
Korzyści:
- Globalny zasięg z ogromną ilością kupujących w Japonii
- Mnóstwo przydatnych narzędzi marketingowych
- konsultant eCommerce pomaga poprowadzić Cię przez sprzedaż na platformie
Wady:
- Drogi w porównaniu z konkurencją
Początki:
Aby rozpocząć sprzedaż na Rakuten musisz założyć konto sprzedawcy i wypełnić dane swojej firmy. Będziesz musiał poczekać 3-10 dni roboczych na potwierdzenie, zanim będziesz mógł wystawić swoje produkty na sprzedaż. W międzyczasie Rakuten poprowadzi Cię przez proces jak najlepszego wykorzystania swoich ofert, a Ty przejdziesz przez proces sprawdzania marki. W międzyczasie możliwe jest również stworzenie tablic z DataFeedWatch. Pomoże to przyspieszyć proces tworzenia ofert i może być stosowane na wielu platformach.
Ali Express
Ali Express to rynek detaliczny Alibaby, sprzedający mniejsze ilości produktów. Ali Express pozwala na stworzenie własnego, markowego sklepu na swojej stronie internetowej, aby zaprezentować się milionom aktywnych użytkowników. Zanim jednak będziesz mógł stworzyć swój markowy sklep, obowiązują pewne zasady. Obejmują one posiadanie konta Alipay i wnoszenie rocznej opłaty za usługę. Zapłacisz również 5-8% prowizji za każdą sprzedaż i początkową opłatę za konfigurację w wysokości 1500$.
Aliexpress oferuje również sprytną funkcję, dzięki której można kupić produkt bezpośrednio od dostawcy Ali Express. Raz sprzedana zostanie wysłana bezpośrednio stamtąd. Pomaga to zaoszczędzić pieniądze sprzedawców poprzez uniknięcie opłat za wysyłkę.
Korzyści:
- Duży, ogólnoświatowy zasięg, dzięki czemu może dotrzeć do większej liczby potencjalnych nabywców
- Może stworzyć markowy sklep
- Niska prowizja
- Możesz kupować produkty bezpośrednio od dostawców, aby zaoszczędzić na kosztach wysyłki i przechowywania
Wady:
- Rygorystyczne przepisy przy zakładaniu konta mogą być męczące i trudne
- Istotna opłata za założenie konta
Początki:
AliExpress jest jednym z trudniejszych rynków, na których można rozpocząć działalność. Po pierwsze, musisz założyć swoje konto. Obejmuje to podanie wszystkich szczegółów dotyczących Twojej firmy oraz wybór kraju, z którego będzie pochodzić. Następnie musisz założyć konto Alipay. W tym momencie twój wniosek zostanie rozpatrzony. Jeśli to się uda, możesz zacząć dodawać swoje oferty.
Inne miejsca
Mercado Libre
Mercado Libre (Mercado Livre w Brazylii) jest największym rynkiem eCommerce na kontynencie południowoamerykańskim i w całej Ameryce Łacińskiej. Obecnie posiada 320.6 milionów zarejestrowanych użytkowników i ponad 160 mln aktywnych użytkowników. Strona posiada program handlu transgranicznego, co oznacza, że jedno konto pozwala na łatwą sprzedaż na dwóch kontynentach. Program zawiera funkcję automatycznego tłumaczenia tytułów, opisów i wszelkich wysyłanych lub otrzymywanych wiadomości.
Ponadto Mercado Libre pozwala na realizację własnych zamówień, a także oferuje przewoźników partnerskich, a nawet własny serwis w Meksyku.
Jeśli chodzi o opłaty, Mercado Libre nie pobiera żadnych opłat miesięcznych ani opłat za oferty. Ma jednak ryczałtową stawkę prowizji w wysokości 17,5% w Meksyku i 16% w Brazylii, Argentynie i innych krajach Ameryki Południowej.
Korzyści:
- Znaczna liczba użytkowników
- Wejście na rynki Ameryki Łacińskiej
- Funkcja automatycznego tłumaczenia i program handlu transgranicznego ułatwiają sprzedaż w wielu krajach
- Mercado Libre ma własnego przewoźnika w Meksyku, co pozwala zaoszczędzić na opłatach za dostawę i zmniejszyć problemy z łańcuchem dostaw.
Wady:
- Wysoka stawka prowizji
- Mniej przydatna poza Ameryką
Początki:
Aby rozpocząć sprzedaż na Mercado Libre, musisz najpierw wypełnić formularz rejestracyjny. Po zakończeniu tego procesu możesz zacząć wystawiać swoje produkty na sprzedaż. Wybierzesz rodzaj produktu, kategorię i tytuł. Proces ten jest stosunkowo prosty, a strona internetowa prowadzi Cię przez cały czas. Jednakże, jeśli chcesz zaoszczędzić czas, zawsze możesz skorzystać z opcji narzędzia optymalizacji tablic.
Powrót na górę strony lub pobierz Najlepszą instrukcję Google Merchant Center
Podsumowanie
Jak widać, istnieje szeroki wachlarz opcji rynkowych dostępnych dla sprzedawców. Wiele z nich jest lepszych dla konkretnych obszarów działalności lub konkretnych lokalizacji na całym świecie. Niektóre z tych marketplace mogą nawet oferować sprzedawcom więcej Korzyści niż Amazon. Inne mogą oferować mniej.
W końcu najlepiej jest rozważyć jak najwięcej opcji. Niektórzy sprzedawcy mogą uznać, że Amazon jest nadal ich najlepszą opcją. Dla wielu innych może istnieć większa szansa i zysk w jednej z wielu alternatyw Amazona.